diumenge, 17 de març del 2013

Napoleó, Kubrick i Spielberg

És ben conegut que Stanley Kubrick era una persona extremadament perfeccionista. Diuen que quan marxava de casa per anar a algun rodatge, deixava a la seva família una llista amb més de quaranta instruccions sobre com cuidar els gats mentre ell no hi fos. I en l’aspecte professional, són molt recordades les nombroses vegades que feia repetir escenes en el rodatge de les seves pel·lícules (més de tres setmanes per rodar la seqüència de la taula de billar a Eyes Wide Shut, o trenta-sis repeticions de la conversa de Jack Nicholson amb el cambrer fantasma a El resplandor, entre moltes altres).

Potser aquesta mateixa obsessió pels detalls que ha fet que estigui considerat un dels millors directors de la història, també va provocar que alguns dels seus projectes es quedessin al calaix. Per exemple, als anys 90 va descartar rodar Intel·ligència artificial perquè considerava que la tecnologia de l’època no estava prou avançada pel que ell volia plasmar en pantalla, i el projecte va quedar suspès fins que l’any 2001 (Kubrick va morir el 1999) Steven Spielberg el va recuperar amb resultats irregulars, per no dir decebedors. I precisament el mateix Spielberg ha manifestat fa pocs dies, en una entrevista al Canal+ francès, que adaptarà en format de mini sèrie un antic guió de Kubrick sobre l’emperador francès Napoleó Bonaparte.


La història va començar l’any 1961, quan Stanley Kubrick va escriure el guió del que havia de ser, segons ell, “la millor pel·lícula mai realitzada”. Es va passar dos anys investigant minuciosament la vida de Napoleó, fent servir les seves memòries i comentaris personals, enviant als seus col·laboradors a fer fotografies per a possibles localitzacions, i en definitiva intentant treure a la llum qualsevol informació disponible sobre la mítica figura. La pel·lícula estava en procés de preproducció l’any 1969 quan finalment la Metro Goldwyn Mayer primer i United Artists després van decidir cancel·lar el projecte degut als enormes costos (i riscos) que suposava, a la falta de temps, a que les epopeies històriques no estaven de moda, i (com no) a la voluntat del cineasta per tenir controlat fins al més petit detall. Malgrat la cancel·lació, Kubrick era molt conscient de la importància i valor que tenien els milers i milers de fotografies i materials diversos que havia aconseguit acumular sobre la vida de Napoleó, per la qual cosa els va guardar a la seva propietat.

Spielberg era amic personal de Kubrick i continua relacionant-se amb la seva família, per la qual cosa no li faltaran facilitats a l’hora d’accedir als arxius i intentar transmetre, de la manera més fidedigna possible, la voluntat del desaparegut cineasta. Estarem molt pendents de l’evolució d’aquesta notícia, perquè si tenim en compte els noms implicats la veritat és que fa olor d’obra mestra. Seguirem informant.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada